Waar veel bedrijven het op dit moment lastig hebben, zijn er ook bedrijven die nu beter dan ooit draaien. Met name webshops zien hun omzet explosief stijgen.
Uit de cijfers van marktonderzoeker GfK blijkt dat webshops in de week voor Pasen zelfs 72% meer omzet hadden. Het onderzoek is gedaan onder non-food webshops.
Vooral in de IT & telecom, doe-het-zelf & tuin, elektronica, persoonlijke verzorging en mode zien webshops enorme toename in omzetten.
Bij Emico zien wij over al onze klanten heen ook een ontzettende groei. Natuurlijk is het zo dat Emico op dit moment geen webshops bediend in de meest getroffen sectoren, maar overall zien wij bij onze klanten maar liefst een omzetstijging van zeker +200%.
Dit zijn natuurlijk ongekende cijfers en webshops lijken vooral te profiteren van het feit dat veel mensen thuis werken en leven. Ze besparen geld door niet meer uit eten te gaan, of een dagje weg op zelfs niet meer op vakantie te gaan.
Dit geld geven ze nu graag uit aan zichzelf, de kinderen, of voor spullen in en rond het huis.
Blijvend online bestellen?
Het is interessant om te zien of mensen dit gedrag ook de komende maanden of misschien zelfs jaren blijven vertonen.
De groeicijfers die we de laatste maanden zagen, zijn natuurlijk niet vol te houden. Desondanks kan het zijn dat veel mensen het online bestellen als zeer prettig ervaren en ze dit gedrag ook op de langere termijn zullen vertonen.
Denk bijvoorbeeld aan het online bestellen van je boodschappen. Dit laatste is overigens wat wel verwachten, dat er dus een blijvende ‘boost’ zal zijn van deze fase.