De Progressive Web App (PWA) is een technologie waar wij al een tijdje enorm fan van zijn. Het lostrekken van de frontend en backend van webshops biedt veel extra mogelijkheden zoals extreme flexibiliteit.
Naast de toegenomen flexibiliteit die een PWA met zich meebrengt, biedt een PWA meer voordelen. In dit artikel bespreken we er 12 met je.
Wat is een Progressive Web App (PWA)?
PWA’s zijn applicaties waarbij mobiel gebruik centraal staat en die web-functionaliteit gebruikt om een app-achtige gebruikerservaring te bieden. Je kunt er dus veel kanten mee op en dat merken wij ook bij onze klanten.
Zo ontwikkelden wij een PWA/SPA voor PME Legend en Swiss Sense. Zij plukken hier nog iedere dag de vruchten van door de extreme flexibiliteit die het ontwikkelteam van Emico heeft aangebracht.
1. Toegenomen flexibiliteit
Zoals we al eerder benoemden in dit artikel neemt de flexibiliteit enorm toe bij de inzet van een PWA. Dit komt met name doordat je 2 systemen, de backend en frontend van elkaar lostrekt. Je bent bij je frontend dus niet meer gebonden aan de limitaties die een webshopsysteem, zoals bijvoorbeeld Magento, met zich mee brengt. Je kunt nu de backend van Magento gebruiken en een volledig op opzichzelfstaande frontend ontwikkelen.
2. Push notificaties
Omdat een PWA een verkapte app op een telefoon kan zijn, is het dus ook mogelijk om notificaties naar mobiele gebruikers te sturen. Zo push je interessante marketingacties direct naar je klanten.
3. Geen aparte app te onderhouden
Je bouwt als development team aan één applicatie. Je hoeft niet én een webshop te bouwen en ook nog eens een aparte app te ontwikkelen. Je bouwt als het ware een app en webshop in één. Zo hoef je geen twee systemen te onderhouden. Dit maakt de PWA een veel duurzamere oplossing.
4. Toe te voegen aan startscherm van mobiele apparaten
Doordat de PWA zich als app gedraagt is het ook mogelijk om deze toe te voegen als met een icoon aan startschermen van mobiele apparaten. Goed voor de branding van je merk en gebruikers kunnen met één druk op het scherm je website openen. Dit bevordert dus ook de toegankelijkheid / UX.
5. Flinke performance boost
Doordat je heel gericht kunt optimaliseren voor je frontend kun je ook enorme snelheidswinsten boeken. De beperking met de koppeling van de achterkant van de website heb je niet meer. Bovendien heeft een PWA weinig tot geen opslagruimte nodig op je apparaat.
6. Ook offline bereikbaar
Een PWA zorgt dat de content via de Service Worker al is ingeladen op je mobiele apparaat. Zo kun je altijd gebruik maken van een PWA-site. Wel zo handig als bezoekers even geen, of slecht internet hebben.
7. Extra mogelijkheden
Een PWA biedt extra mogelijkheden omdat je direct gebruik kunt maken van de functionaliteiten van een mobiele telefoon. Denk maar eens aan de inzet van de camera of GPS.
8. Niet afhankelijk van de app store
Als je een aparte mobiele app hebt, moet deze voldoen aan de eisen die een app store hanteert. Hierdoor ben je soms beperkt en moet je ook onnodige kosten maken. Bij een PWA is dit allemaal niet nodig. Gebruikers navigeren gewoon naar de website of je biedt de PWA aan via social media.
9. Snelle adoptie
Een app moet je downloaden, vaak voor registreren en het neemt ook nog eens veel ruimte op je telefoon in beslag. Hierdoor hebben apps een relatief hoge ‘trashold’. PWA’s hebben dit probleem niet. Het is veel laagdrempeliger in gebruik omdat het geen extra ruimte op je telefoon in beslag neemt en je hoeft ook niet iets apart te installeren. Dit zorgt voor een mogelijke snelle adoptie en de kans om snel dingen te testen.
10. SEO
Met een app profiteer je niet of nauwelijks van SEO-effort. Bij een PWA is dit wel het geval. Verkregen backlinks, vermeldingen, interne links etc. Ze dragen allemaal positief bij aan de SEO van je webshop.
11. Minder capaciteit van hosting nodig
Met snellere laadtijden vermindert PWA de serverbelasting. Bij grote of hoge pieken bezoekers heb je dus minder kans op downtime van je webshop. Een bijkomend voordeel is dat eventueel de hostingkosten ook gereduceerd kunnen worden.
12. Hogere conversies
Doordat een goed geïmplementeerde PWA aanzienlijk sneller is dan de meeste standaard webshops verhoogt dit ook de conversie. Bovendien zijn gebruikers die de PWA installeren, waarschijnlijk ook de meest betrokken gebruikers. Dit zorgt dus voor langere bezoektijden, meer herhaalbezoeken en hogere conversieratio’s.
Uit alle casestudy’s die in de TOP 30 PWA’s worden gepresenteerd, zien we dat het gemiddelde conversieratio voor mobiele gebruikers met 36% toenam. Dit betekent dat voor webshop die jaarlijks 5 miljoen omzet via mobiel doen, de inkomsten van een PWA jaarlijks 1,8 miljoen extra zullen opleveren.
Conclusie
PWA’s bieden zoals je hebt gelezen enorm veel voordelen. Doordat het bij het grote publiek nog redelijk in de kinderschoenen staat, maken nog niet extreem veel webshops de transitie naar een PWA. Wij geloven heilig in de kracht van PWAs en de toekomst van headless webshops. Wil je hier meer informatie over hebben, neem dan contact met ons op.