Tegenwoordig is een van de belangrijkste factoren voor Google de snelheid van je website. De snelheid van je website weerspiegelt hoe snel een website (of webshop) reageert op webverzoeken. Het hebben van een snelle website is niet alleen handig voor beheerders van websites maar voor alle internetgebruikers. Snelle websites zorgen er voor dat bezoekers van je website langer op je website blijven. We hebben immers allemaal een hekel aan trage websites, en klikken deze over het algemeen dan ook weer erg snel weg. We kunnen wel stellen dat een snellere website voor meer gebruiksvriendelijkheid zorgt. En dat is waar Google natuurlijk gek op is: gebruiksvriendelijke websites/webshops!
Snelle website = langer bezoek!
Uit diverse onderzoeken (waaronder dit interne onderzoek van Google) is gebleken hoe sneller je website of webshop is, hoe langer men op je website zit en hoe meer pagina’s zij zullen bezoeken. Als webshopeigenaar wil je niet dat je bezoeker maar één pagina bezoekt. Dat betekent namelijk direct dat de bezoeker niet over gaat tot koop en de kans dat hij of zij terugkeert is zeer gering.
Als webshopeigenaar wil je dat de bezoeker minimaal een aantal pagina’s bezoekt. Je moet het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken. En een van die manieren is om de bezoeker een razendsnelle webshop of website voor te schotelen.
Een langer bezoek is natuurlijk voor jezelf als website eigenaar erg prettig. De bezoeker lijkt immers geïnteresseerd in ‘iets’ op jouw website; een potentiële klant! Maar dat niet alleen: ook Google ziet dat de bezoeker lang op jouw site is en zal concluderen dat jouw website/webshop waarschijnlijk relevant is ten aanzien van de zoekopdracht die is ingevoerd in Google. Kortom, een snelle website zorgt voor een langer bezoek. Het langere bezoek heeft indirect een positieve invloed op het gebied van SEO en zorgt er voor dat bezoekers sneller en vaker tot conversie overgaan.
Trage webshop/website kost geld!
Hierboven beschreven we al dat een snelle website er voor zorgt dat de bezoeker gemiddeld genomen meer pagina’s op je website of webshop zal bezoeken. Maar meer pagina’s bezoeken is niet het doel. Het doel is om meer conversies (een conversie is iets wat jij wilt dat de bezoeker doet. Dit kan zijn een inschrijving voor de nieuwsbrief zijn, een verkoop, het invullen van een contactformulier etc.) te krijgen. En dat is precies wat een snelle website teweeg kan brengen: een stijging van conversie.
Bezoekers van je website of webshop willen over het algemeen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. We kunnen wel stellen dat ze van nature erg ongeduldig zijn. Want ongeduldig zijn ze zeker. De Aberdeen Group onderzocht dat een vertraging van ‘slechts’ één luttele seconde 7% verschil in conversie kan opleveren; 1 seconde!
Om het wat concreter te maken: stel je hebt met je website een omzet van € 50.000 per maand. 7% van €50.000 is €3.500. Bekijk je dit op jaarbasis (12x€3.500) zit je op een bedrag van €42.000 wat dus mis gelopen zou worden als je webshop één seconde trager werkt!
In figuur 1 is duidelijk te zien dat de laadtijd van je webshop grote invloed heeft op het aankoopgedrag van een bezoeker. Als de pagina te langzaam laad, zal het grote deel van de bezoekers verder zoeken en waarschijnlijk bij je concurrent uit komen.
Figuur 1: Laadtijd vs conversie % (via mirasvit.com)
KISSmetrics kwam op basis van onderzoek van Akamai en Gomez tot de volgende conclusies:
- 47 % van de consumenten verwacht dat een website binnen twee seconden laadt.
- 40 % van de gebruikers verlaat een website die meer dan drie seconden kost om te laden.
- 79 % van de online shoppers die ontevreden zijn met de snelheid van een webshop geven aan dat ze minder snel weer bij dezelfde webshop zullen kopen.
- 52 % van de online shoppers geeft aan dat een snelle laadtijd belangrijk is voor hun loyaliteit aan de webshop.
Google ? snelheid
Eerder in dit artikel hadden we het al over het feit dat snelheid van positieve invloed kan zijn op je Google rankings. Daar gaan we nu nog wat dieper op in. Vier jaar geleden alweer kondigde Google officieel aan dat de snelheid van een website definitief als onderdeel van het zoekalgoritme werd toegevoegd als rankingfactor. Naast dat een snelle website ideaal is voor de bezoeker is het voor Google ook een stuk efficiënter om “snelle website” te crawlen.
Maar de snelheid van je website of webshop is niet alleen beter voor je organische rankings. Ook voor het betaalde zoekverkeer kan het van invloed zijn. Zo wordt de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie beïnvloed door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.
Door het tonen van snelle websites ten opzichte van langzamere websites in de zoekresultaten probeert Google (en ook andere zoekmachines) hun belangrijkste overweging mee te nemen: de tevredenheid van de bezoeker ten opzichte van de zoekresultaten. Hoe sneller een website zal werken, des te prettiger dit is voor de bezoeker. Hoe meer tevreden een bezoeker over een website is, des te sneller zal Google deze in de zoekresultaten hoog proberen te ranken.
Eerder beschreven we al dat 40% van de gebruikers een website verlaat die meer dan drie seconden kost om te laden. Dit leidt tot een nieuwe zoekopdracht en misschien zelfs wel een nieuw bezoek aan de concurrent. Dat de websitebezoeker naar de concurrent gaat is al niet prettig, maar dit zorgt ook voor een hoog bouncepercentage van jouw website of webshop. Een hoog bouncepercentage kan misschien zelfs wel tot gevolg hebben dat er een lagere ranking wordt behaald.
Conclusie
In de eerste zin van dit artikel werd eigenlijk al meteen duidelijk dat de snelheid van je website en toch ook zeker je webshop van essentieel belang is. Met name voor bezoekers van de website of webshop is een snelle website gewenst. Lange en trage laadtijden zorgen er voor dat conversie percentages dalen en dat indirect lagere posities in zoekmachines behaald kunnen worden. De snelheid van je webshop of website is lang niet altijd ingewikkeld om te optimaliseren.
We weten nu dat een te trage website (relatief gezien) op jaarbasis flink wat geld kan kosten. En in plaats van dure marketingactiviteiten kan je misschien maar beter eens richten op het optimaliseren van je website of webshop.